Dlaczego moim zdaniem warto zacząć od pythona?


Wszyscy ci goście chyba programują od gimnazjum, a ja mam zaczynać dopiero teraz, po studiach? Mając już jakieś doświadczenie w pracy, w wyuczonym zawodzie? Nie żal Ci tych 5 lat studiów? Tyle pracy, projektów, tyle nauki i co? A jak w tej nowej pracy jako junior będę zarabiał mniej niż mógłbym zarobić teraz, w mojej obecnej pracy? Co wtedy? A jak w IT zrobi się to samo co teraz u nas?

Wchodzisz czy wychodzisz? Nie stój w drzwiach.

Skoro wszyscy wiedzą, że jest źle, to dlaczego nagle wszyscy nie zaczną się uczyć programowania? No właśnie, nie wszyscy to wiedzą. Co więcej, nie każdy jest w stanie przyznać przed samym sobą “słuchaj gościu, jest słabo, musimy coś z tym zrobić”.

Nie wszyscy mają przyjaciół poza branżą, w której pracują. To typowe, że lekarze przyjaźnią się z lekarzami, prawnicy z prawnikami, a księgowi z księgowymi. Nie wszyscy mają dostęp do informacji, że życie może wyglądać inaczej od tego, które znasz. Nie chcę oceniać czy lepiej czy gorzej, ale jednego możesz być pewien – jest inaczej.

Wiem jak to wygląda, wiem że jest ciężko. Rozumiem, dla mnie jest to ok, akceptuję to. Wiem, że lubisz swoją pracę, nie trzeba być przecież programistą, żeby być szczęśliwym. Tu jest moja dłoń. Jeśli chcesz podać mi swoją, zabiorę Cię ze sobą i pokażę jak jest po drugiej stronie. Wiem jak to zrobić, ale to wymaga wiele pracy i dyscypliny. Proszę, oto moja dłoń. Jeśli nie chcesz, zrozumiem. Nie chcę Cię oceniać. Jeśli jesteś szczęśliwy, zrozumiem to. Ale jeśli zdecydujesz się iść ze mną, zobaczysz, że będzie warto.

Dlaczego warto zacząć od pythona?

Niski poziom wejścia. Prosta składnia. Łatwo zainstalować i szybko można zacząć w nim pracę. Moim zdaniem to kluczowe dla początkującego. Myślę, że kogoś kto dopiero zaczyna bardzo może zrazić rozbudowane środowisko (hi visual studio, który nie dość, że zajmuje miliard gb to jeszcze bardzo długo się instaluje i często można napotkać na błędy podczas instalacji). Myślę, że dla kogoś początkującego środowisko powinno być bardzo proste i szybkie w konfiguracji, na rozbudowane ustawienia i skomplikowane presonalizacje przyjdzie jeszcze pora.

No dobra, to z czego uczyłeś się tego pythona?

Na początek polecam książkę “Python dla każdego. Podstawy programowania”.

Możesz ją znaleźć tutaj:

http://livro.pl/python-dla-kazdego-podstawy-programowania-dawson-michael-sku1100574246.html?gclid=CLe_9fqi0dICFUqLsgodLloBhw&gclsrc=aw.ds

Rozwiązuj wszystkie zadania, zastanawiaj się nad kodem. Nie bój się zrobić czegoś źle i poprosić o pomoc. To normalne w procesie nauki, że popełnia się błędy.

Trust the process.

Moim zdaniem wiele osób traci, niepotrzebnie, mnóstwo czasu na wyszukiwanie najmagiczniejszej książki świata po której nagle wszystko zaczną rozumieć. Nie ma takich książek. Nie ma takich filmików, nie ma takich kursów. Nauka programowania wymaga czasu. Zaakceptuj to. Moim zdaniem najgorsze co można zrobić na początku swojej drogi to już policzyć ile to tygodni zajmie Ci nauczenie się tego czy tamtego, za tyle do pracy, a po tylu to ja już będę zarabiać mityczne 15k. Uspokój się. Po prostu się ucz. Zaufaj procesowi.

Nie chcę jednocześnie sugerować, że wyznaczanie sobie terminów jest złe. Ma ono swoje wady i zalety, jak wszystko w życiu. Dzięki terminom można się bardziej spiąć i traktować swój wysiłek bardziej serio, lepiej wykorzystywać swój czas.

Filmiki, książki? Jest mnóstwo materiałów, jak ocenić, które są dobre?

Moja porada jest prosta – przestań się zastanawiać. Po prostu bierz książkę i się ucz. Z każdej możesz nauczyć się czegoś wartościowego. A nawet jeśli przeczytasz grubą książkę i uznasz, że była beznadziejna to hej – właśnie nauczyłeś się oceniać, czy książka jest dobra czy zła. Czy nie o to Ci chodziło? Wybierając kolejną będziesz już w stanie to oszacować :).

Jednocześnie przestrzegam przed kupowaniem 10 książek na raz i wszystkich kursów świata. Pracuj z jedną rzeczą tak długo, jak będziesz tego potrzebował. Nigdzie się nie spieszy. Przeczytaj ją od A do Z, czasem nawet po kilka razy. Do bólu, aż zrozumiesz. Nie ma nic gorszego niż kupienie 10 książek, poczytanie każdej po kawałku i już branie kolejnej, nowszej i “lepszej”. Samo kupienie książki nie oznacza, że posiadasz wiedzę w niej zawartą! Poniżej jedna z moich ulubionych książek dla początkujących z Javy – Java Head First. Czytałem ją chyba ze 3 razy.

fot1.jpg

Tak, każda z tych karteczek to notatka, albo zakreślenie ważnej informacji w książce. Później wszystkie te notatki przepisywałem ręcznie i często do nich wracałem, aż do momentu gdy weszły mi w krew i zaczynałem je rozumieć. To właśnie w ten sposób ja rozumiem przeczytanie książki o programowaniu. Masz ją znać, a nie patrzeć na kartki i udawać, że czytasz. Udawać, że się uczysz, żeby zaspokoić swoje ego. “No przecież się uczyłem, to nie moja wina, że nic nie umiem, to książka jest beznadziejna.”

A po pracy… chodziliśmy na zajęcia z programowania dla gimnazjalistów.

Ale o tym już w następnym wpisie.

2 thoughts on “Dlaczego moim zdaniem warto zacząć od pythona?

  1. Jestem dziecko po kognitywistyce i teraz chcę iść na inną mózgową magisterkę, a na boku zacząć uczyć się programowania właśnie. Na studiach miałam zajęcia z C++ i Javy, ale tak źle mi na nich szło,  że aż chciałam się zabić. Żart, nie chciałam. Ale z programowaniem to mi naprawdę nie szło. Ale hej, stwierdziłam, że nie chcę się poddawać. Nie może być ze mną chyba aż tak źle. Niebawem będę właśnie stała przed wyborem od czego zacząć.  Może zasugeruję się Pańskim wpisem.

    Liked by 1 person

    • Czesc 🙂 Moim zdaniem prog wejscia do takich jezykow jak C++ jest bardzo bardzo wysoki. Mysle ze to wspanialy jezyk programowania, ktory otwieraja wiele mozliwosci, ale wiaze sie to z tym ze to srodowisko jest malo przyjazne dla poczatkujacych.
      Mysle, ze czesto tak bywa ze szkola, ze zamiast zachecac i rozbudzac zainteresowanie pewnymi tematami, raczej do nich zniecheca. Ile ja bym dal zeby moc teraz wrocic do liceum, moc przeczytac te wszystkie wspaniale lektury, ktore w szkole wydawaly mi sie przykrym obowiazkiem, a na ktore teraz niestety nie mam czasu.
      Jestem pewien, ze z Pythonem nauka bedzie duzo przyjemniejsza. Trzymam kciuki, samodzielna nauka wymaga wiele pracy, ale polecam i gwarantuje, ze bedzie warto 🙂

      Liked by 1 person

Leave a Reply

