Wyjdź z domu

Jest jedna magiczna rzecz, która podniesie twoje umiejętności znacznie bardziej niż siedzenie w piwnicy i pochłanianie kolejnych książek i kursów.

a po pracy… chodziliśmy na zajęcia dla gimnazjalistów

Pierwszy raz wyszedłem do ludzi uczyć się programowania, dzięki studentom lokalnej uczelni technicznej, którzy prowadzili bezpłatne warsztaty z platformy .NET. Uczyli tam C#, opowiadali o dobrych praktykach, wzorcach projektowych, uczyli programowania obiektowego. O zajęciach dowiedziałem się z facebooka, dzięki młodszym kolegom, którzy zapisali się na te zajęcia. Pomyślałem, że dam sobie szansę i spróbuję.

Prowadzony przez studentów kurs był podzielony na dwie grupy – grupa dla osób zaawansowanych, która kończyła się projektem oraz możliwością zdobycia certyfikatu, oraz grupa dla początkujących, na której omawiano podstawy programowania w C#. Ja zdecydowałem się zapisać do grupy zaawansowanej, mimo iż nigdy wcześniej nie widziałem żadnego statycznie typowanego języka programowania. Dlaczego? Nie interesowało mnie zupełnie co pomyślą o mnie studenci, jeśli dowiedzą się, że nic nie wiem. Chciałem po prostu nauczyć się tak dużo, jak tylko możliwe.

Moje braki były ogromne, a studenci wydawali mi się wtedy robotami-geniuszami. Na pierwszych zajęciach prowadzący zareklamował dodatkowe spotkania pod nazwą “Junior”, na której studenci pomagali gimnazjalistom i licealistom stawiać pierwsze kroki w programowaniu. Na te zajęcia również się zapisałem. Byłem na każdym spotkaniu. To musiało wyglądać zabawnie, kiedy zmęczony po pracy, już jako magister inżynier, szedłem na zajęcia uczyć się programowania od gimnazjalistów, ale wiedziałem, że od każdego można nauczyć się czegoś wartościowego. To była doskonała decyzja i wspaniała lekcja. To tam po raz pierwszy spotkałem się z zagadnieniami dotyczącymi struktur danych i podstawowych algorytmów. Dzięki zajęciom z gimnazjalistami miałem okazję poznać inną stronę programowania. Programowania niepolegającego na nauce konkretnego języka na pamięć, a programowania jako dobierania narzędzi i  przy ich pomocy rozwiązywania problemów.

Znajdź kogoś, kto już tam doszedł

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czego wymagają lokalne firmy na stanowiska entry-level, poznać programistów pracujących w branży, posłuchać ciekawych wykładów i często spędzić miło czas, polecam brać udział w spotkaniach lokalnych społeczności. Takie wykłady pozwalają na zdobycie szerszego obrazu całości, co pozwala bardzo podnieść swoje umiejętności, nie tylko te techniczne. Jeśli jesteś nieśmiały, to nic nie szkodzi. W miarę upływu czasu z pewnością uda Ci się z kimś porozmawiać i wypytać o interesujące Cię tematy. Ludzie na takich spotkaniach są bardzo otwarci, z pewnością chętnie Ci pomogą. Spotkania lokalnych społeczności to dobre miejsce, żeby zapoznać się z  rynkiem pracy. A może nawet uda Ci się znaleźć w ten sposób super pracę lub staż? Kto wie 🙂

Leave a Reply

