Daj się poznać – podsumowanie

Blog konkursowy (łącznie 24 wpisy w kategorii “Daj się poznać!”)

summary
W ciągu ostatnich 3 miesięcy udało mi się napisać 24 posty konkursowe. Posty przygotowywałem w dwóch językach – polskim oraz angielskim. Wpisy w języku angielskim dotyczyły postępu w pracy nad projektem, natomiast te w języku polskim moich przemyśleń i doświadczeń związanych z samodzielną nauką programowania. Wpisy w języku polskim pojawiały się w niedzielę, a wpisy w języku angielskim – w środy.
activityDo promowania wpisów konkursowych starałem się wykorzystać portal wykop.pl. Podczas trwania konkursu, Java Dev Matt na swoim blogu (http://www.javadevmatt.pl/) opublikował post o osobach zmieniających branżę, gdzie również postanowiłem zgłosić krótką notatkę i zaprosić czytelników do odwiedzenia mojego bloga.

refereers

W marcu oraz w kwietniu wszystkie wpisy konkursowe udostępniałem na portalu wykop.pl. W maju postanowiłem ograniczyć promowanie bloga, aby móc ocenić jak promocja w poprzednich miesiącach wpłynie na odwiedziny strony.

views months

views weekly

Miesiącem w którym blog uzyskał najwięcej odwiedzin był kwiecień. Myślę, że udało się to osiągnąć dzięki materiałowi Java Dev Matta o zmianie branży. W tygodniu, w którym ukazał się ten wpis, liczba odsłon bloga wyraźnie zwiększyła się i zdecydowanie wyróżnia się na tle całego okresu konkursowego.

most popular day
Ze względu na promowanie niedzielnych wpisów w języku polskim, blog najczęściej odwiedzany był w poniedziałki. W pozostałe dni ruch był dużo niższy, ale nie wygasał całkowicie.

visitorsapril

Statystyczny czytelnik mojego bloga odwiedził stronę około 3 krotnie! Jest to dla mnie bardzo duże wyróżnienie, ponieważ oznacza to, że użytkownicy po przeczytaniu jednego posta wracali przeczytać kolejne posty w innym terminie.

Projekt konkursowy

Jako temat projektu konkursowego wybrałem napisanie aplikacji wspomagającej oglądanie streamów z meczów piłkarskich na platformę android. Projekt składał się z dwóch części – strony internetowej (web serivce) i aplikacji mobilnej.

landingpage.png

Do wykonania obu części projektu zdecydowałem się wybrać technologie skoncentrowane wokół języka Java. Strona internetowa została zrealizowana z wykorzystaniem frameworków Spring i Hibernate. Za część wizualną odpowiada HTML, CSS oraz Bootstrap. W celu przechowywania informacji o użytkownikach oraz ich ustawień wybrałem bazę danych PostgreSQL. Do budowy restowego Web Service-u wykorzystałem framwork Jersey. Narzędziem do budowania projektu był maven.

dashboard1

Oprócz Javy, do restowej komunikacji z zewnętrzną bazą statystyk piłkarskich, wykorzystałem język Groovy. Wykorzystane w projekcie API piłkarskie posiada informację o aktualnych wynikach spotkań, statystykach zespołów oraz tabelach ligowych.

dashboard2

Aplikacja mobilna została zbudowana w całości przy użyciu Android Studio. Narzędziem do budowania projektu był Gradle. Aplikacja mobilna obecnie pozwala na oglądanie streamów, sprawdzanie dzisiejszego harmonogramu rozgrywek, oraz przeglądanie historii aktywności użytkownika.

pv.png

Postęp prac projektowych oceniam na 80% w przypadku webservice-u oraz 60% dla aplikacji mobilnej. Głównym brakiem aplikacji mobilnej jest połączenie “na sztywno” i brak autoryzacji (w planach wykorzystanie tokenów OAuth). Pozostało jeszcze trochę pracy do końca projektu, ale ze względu na zakończenie konkursu postanowiłem podzielić się obecnym stanem zaawansowania.

stream

Jeśli jesteś zainteresowany obejrzeniem części webowej w akcji, jest on dostępny pod adresem http://streamplayer.herokuapp.com/
Uwaga: zalecam nie podawać prawdziwego hasła oraz adresu e-mail podczas rejestracji. Jeżeli strona nie ładuje się proszę spróbować ją odświeżyć – strona wykorzystuje darmową chmurę heroku i jeśli przez 30 minut nie było żadnego zapytania, strona przechodzi w stan uśpienia.

Podsumowanie

Chciałbym bardzo podziękować wszystkim, którzy odwiedzili mojego konkursowego bloga. Bardzo dziękuję wszystkim użytkownikom portalu wykop.pl, zarówno za krytykę, jak i za miłe słowa. Było to dla mnie coś na prawdę dużego, bo dzięki temu mogłem pracować nad jakością publikowanych materiałów, chociaż z pewnością nie zawsze mi się to udawało. Podczas trwania konkursu dostałem od was bardzo dużo wiadomości prywatnych z prośbą o porady i wskazówki, albo tak po prostu, żeby pogadać. Bardzo wam wszystkim dziękuję za dużą aktywność, bo to z pewnością dzięki temu w dużej mierze udało mi się jakoś przez te 3 miesiące regularnie blogować, bo miałem dla kogo!

Projekt, mimo iż nie udało mi się go jeszcze dokończyć, uznaję za udany. Na początku marca nie znałem żadnej wykorzystanej w projekcie technologii. Podczas trwania projektu nauczyłem się bardzo bardzo dużo i dzięki konkursowi wiem jak dużo pracy jeszcze przede mną. To była dla mnie wspaniała lekcja i polecam każdemu uczestnictwo w podobnych przedsięwzięciach. Mam nadzieję, że chociaż trochę dałem wam się poznać 🙂

Na koniec podrzucam krótki filmik promujący projekt

Leave a Reply

